Mají-li naše média pravdu a vláda skutečně schválila to, co uvádějí, musím bohužel konstatovat, že se buď už úplně zbláznila, anebo nám vládne squadra, která měla kompletně propadnout už na prvním stupni základní školy.
Modré značky vyznačující povinné dvoumetrové rozestupy v obchodech známe asi všichni. Nyní je mohou obchodníci sloupat a zahodit. Vláda se totiž rozhodla toto covidové opatření “zpřísnit” a zároveň ukázat národu, že umí pracovat nejen v jednom, ale dokonce ve dvou rozměrech. Že umí měřit nejen délku, ale i plochu. Že chápe nejen metr, ale i metr čtvereční.
Bohužel neumí. A nechápe.
Podle epidemiologů se koronavirus šíří kapénkami, a to tak, že se vzrůstající vzdáleností pravděpodobnost nákazy klesá, takže po dvou metrech je toto riziko většinou velmi malé. Proto ty dvoumetrové značky a rozestupy. Celkem logické.
Představme si nyní obchod 15 x 10 metrů a dvě situace:
- Čtyřicet osm lidí ve dvoumetrových rozestupech. Odmyslíme-li si pro jednoduchost rozmístění regálů a jiných překážek, opravdu se jich tam tolik vejde. Čtyřicet sedm z nich je nakaženo. Zdravý jeden jediný.
- Deset lidí v tomtéž obchodě namačkaných jeden na druhém u nějakého atraktivního zboží. Devět z nich je zdravých. Nakažený jen jeden jediný.
Jaká je pravděpodobnost, že z obchodu vyjdou všichni nakažení? V prvním případě velmi malá, protože jediný zdravý člověk je od všech ostatních nakažených alespoň dva metry. Ve druhém případě ovšem velmi velká, protože všichni zdraví jsou od jediného nakaženého ve vzdálenost menší než dva metry.
Nové opatření může mít za následek právě toto raketové šíření nákazy – podle tohoto nesmyslu má totiž na každého zákazníka připadnout patnáct metrů čtverečních – viz např zde.
Podle naší kocourkovské vlády je první situace, která brání nákaze, špatně, protože každý zákazník má k dispozici pouze čtyři čtvereční metry. Situace druhá, při které se může nákaza šířit nebývalým tempem, je s novým opatřením zcela v souladu. Zjistí to každý, kdo umí sto padesát metrů čverečních vydělit deseti zákazníky…