Představte si člověka bez vysokoškolského natož lékařského vzdělání, který se záhy stane vlivnou lékařskou personou. Média mu budou celá desetiletí poskytovat lány prostoru, aby mohl lékařům radit, jak mají operovat. Dokonce na to založí celou společnost s názvem MEDUin. Absurdní? Ale vůbec ne – takové věci se reálně dějí…
Jediný rozdíl je v tom, že se nejedná o lékaře a medicínskou společnost, ale o “učitele” a spolek “pedagogický”. Vyučený elektrikář, který marně usiloval o nějaké pedagogické vzdělání, pak kritizuje školství a jako “mediální expert na vzdělání” radí učitelům, jak mají učit. V češtině se nemají omílat vyjmenovaná slova, větné rozbory a podobné zbytečnosti, ale mají se číst návody k rekordérům. V matematice máme zahodit rovnice, derivace a další nesmysly a místo toho se věnovat aktuálním úrokovým sazbám v našich bankách. Říká tomu “funkční gramotnost”.
Posledním výkřik tohoto experta zazněl v článku Práva s názvem Nad úkoly pohořeli mnozí rodiče, osekat učivo je nutné (Právo 16. 6. 2020). Jeho titulek vcelku jasně shrnuje naprosto otřesnou hlavní myšlenku – učiva ve školách je moc, protože ho nezvládají ani někteří rodiče. Z toho mně logicky vyplývá jediný závěr: všechny děti se ve škole musí učit jen to, co zvládne každý (tedy i ten nejhloupější) rodič. Jinými slovy – obsah vzdělání nám mají diktovat ti největší nevzdělanci. Pan expert je toho ostatně zářným příkladem – ve sdělovacích prostředcích se o to snaží již dlouhá léta.
Každá šelma učí svá mláďata lovit. Kdyby kočky uměly mluvit, určitě by nám řekly, že by byly šťastné, kdyby jejich potomci byly šikovnější, než ony samy. Jedině tak totiž má jejich druh šanci na přežití. Lidským hlupákům to ovšem nevysvětlíte. Děti přece nemůžou být chytřejší než jejich máma. Kam bychom přišli, že ano? A tak si vesele hloupne celé lidstvo. A na této planetě bohužel (anebo bohudík?) už dlouho nebude…